Podnikateľský plán
Poraďte sa s nami
  • Domov
  • O nás
    • Vlasta Kostercová
    • Zuzana Kresánková
    • Mikuláš Kresánek
  • Služby
    • 1. Podnikateľský plán a iné
    • 2. Financovanie sociálnych inovácií
    • 3. Školenia
    • 4. Online vizitky
    • 5. Flexipráca
    • Začíname spolupracovať
    • Šablóna pre plán
    • Cenník
  • Poradňa
    • Kde hľadať nápady 1
    • Kde hľadať nápady 2
    • Základné pravidlá
    • Ako začať písať podnikateľský plán
    • Vstupné informácie
    • Štruktúra podnikateľského plánu
    • Aké chyby nerobiť pri písani podnikateľského plánu
    • Čitateľný podnikateľský plán
    • Finančný plán
    • Marketingový plán - osnova
    • Investovanie >
      • Investičný proces
      • Podnikateľskí anjeli
      • Rozdiel medzi bankou a investorom
      • Čo je to Pitch alebo ​ako rýchlo zaujať investora ?
    • Rady a úvahy >
      • Zvažujete podnikať?
      • Výhody a nevýhody podnikania
      • Ako zjednodušiť písanie podnikateľského plánu
    • E-book
  • Referencie
  • Partneri
  • Kontakt

Ako začať písať podnikateľský plán

Picture
Nákup v supermarkete je efektívnejší, ak máte napísaný zoznam, a dovolenka prebieha hladšie, ak máte pripravený itinerár. Plánovanie je užitočné i pre podnikanie. Podnikateľské plánovanie môže znieť príliš komplikovane, no v skutočnosti ide len o pouvažovanie o budúcnosti a spísanie si myšlienok určitým spôsobom.

Neexistuje žiadny správny alebo nesprávny spôsob podnikateľského plánovania. Čo je potrebné, závisí čiastočne na vašej povahe, povahe podnikania a účelu vášho plánu. Pre vlastnú potrebu ho môžete načarbať aj ceruzkou na jednu A4. Ak však potrebujete získať financie od investora alebo banky, váš plán bude o “niečo” formálnejší.

Nemusíte sa báť. Podnikateľské plánovanie je o zdravom rozume a niekoľkých kľúčových otázkach. Na jeho tvorbu však nestačí malé posedenie pri káve. Je to o niečo väčšie cvičenie. Predtým, než začnete, skúste si zistiť, či máte odpovede na nasledovné otázky: 
  • Kto sú vaši zákazníci?
  • Čo im ponúkate?
  • Aké sú unikátne črty vášho podnikania a ako sa odlišujete od konkurencie?
  • Ako budete predávať váš produkt alebo poskytovať službu?
  • Aká bude cena?
  • Koľko vás to bude stáť?
  • S kým budete spolupracovať?
  • Aké štandardy musíte spĺňať (napr. zdravotné a bezpečnostné)?
  • Ako ochránite svoju myšlienku (napr. ochrana duševného vlastníctva, autorských práv, patentu)?
  • Ako rýchlo bude rásť váš biznis?
  • Akú budete mať podporu?

Aby odpovede na tieto otázky mali formu, môžete začať jednoduchou šablónou:

  1. Zhrnutie
  2. História
  3. Popis produktu alebo služby
  4. Marketing
  5. Denná prevádzka alebo Prevádzkový plán
  6. Finančná potreba a projekcie
  7. Analýza rizík
1.    Zhrnutie

Nech je krátke (2 odstavce). Malo by vysvetliť, o aký produkt alebo službu sa jedná, komu ich predávate, vaše dlhodobé plány, koľko financií potrebujete, a taktiež relevantné informácie o vašich znalostiach a odbornosti. Ak máte problém udržať text v 2 odstavcoch, opäť si to premyslite. Je vaša podnikateľská myšlienka príliš komplexná? 

2.    História

Ak začínate podnikanie sám/sama, táto kapitola bude viac o vás – vaše zázemie a skúsenosti a aké zručnosti a odbornosť vkladáte do podnikania.

3.    Produkt alebo Služba

Buďte konkrétni ako len môžete. Ako vyplníte svojím produktom alebo službou medzeru na trhu? Aký je váš USP? (USP = unique selling point – teda niečo, čo prinášate zákazníkom a čo robí málo konkurentov alebo ešte lepšie žiadny konkurent). Ako sa odlíšite konkurentov.    

4.    Marketing 

Kto sú vaši potenciálni zákazníci, čo potrebujú a ako ich budete kontaktovať? Buďte čo najdetailnejší ohľadne vašich zákazníkov. Ak je vaša cieľová skupina verejnosť, tak buďte špecifickí ohľadne veku, pohlavia, lokality atď. Budete potrebovať aj stratégiu ako ich oslovíte. Aký veľký je trh a koľko a akých konkurentov je na ňom. Ako sa s nimi popasujete? Marketingový plán.

5.    Prevádzkový plán

Ak pracujte pre seba, táto časť by mohla byť o tom, koľko hodín budete pracovať a kedy. Koho ďalšieho budete potrebovať? Aké sú vstupy do podnikania (materiál, služby, partneri, ...)? Ak budete podnikať sám/sama, musíte myslieť na to, ako budete riadiť váš biznis popri vašich ďalších povinnostiach a zodpovednostiach.

6.    Finančná potreba a projekcie

Koľko potrebujete peňazí, aby ste mohli začať? Aký bude váš cash flow (tok peňažných prostriedkov “do a z” podnikania) prvých 12 mesiacov? Aký bude výkaz ziskov a strát prvé 3 roky (alebo akékoľvek iné obdobie, ktoré dáva pre vás zmysel)? Potrebujete urobiť určité predpoklady, za akých je možné tento plán naplniť. Preto je nevyhnutné, aby boli súčasťou podnikateľského plánu. Finančný plán.

7.    Analýza rizík

Zvyčajne sa pripravuje vo forme SWOT analýzy. Aké sú silné a slabé stránky vášho podnikania. Z akých príležitostí budete ťažiť? Budete čeliť nejakým hrozbám?

  • Silné stránky (S – strengths)
  • Slabé stránky (W - weaknesses)
  • Príležitosti (O – opportunities)
  • Hrozby (T - threats)


Inšpirované portálom www.womenlikeus.org.uk

O službách

Služby
​Šablóna pre plán
Referencie

O nás

Vlasta
Zuzana
​
Mikuláš



Otázky

Články
Časté odpovede
Kontakt





© COPYRIGHT Rodina a práca v harmónii, o.z. 2015. ALL RIGHTS RESERVED.
Photo used under Creative Commons from Skley