top of page

Na čo myslieť a na čo nezabudnúť, keď začínam podnikať

Uvažujete, že sa pustíte do podnikania?Pre podnikanie sú ľudia buď stvorení od narodenia alebo ich rozhodnutie podnikať je výsledkom procesu dozrievania, či určitej životnej skúsenosti. U mnohých žien nastane zlom v pracovnom živote práve počas alebo po období rodičovskej dovolenky. Naštartuje sa rozhodovací proces: čo ďalej, ako zariadiť a organizovať osobný, rodinný a pracovný život. Niektoré už počas rodičovskej dovolenky „vykazujú“ pracovnú činnosť vo forme prvých podnikateľských pokusov privyrobiť si k rodičovskému príspevku. A to nie prácou pre zamestnávateľa, ale pre seba. Zakúsia, aké je to pracovať bez pevnej pracovnej doby, resp. odborne povedané, vyskúšajú si flexiprácu (viac na www.flexipraca.sk). Samozrejme si to vyžaduje perfektnú sebadisciplínu, vlastný manažment a mnohokrát i podporu okolia, predovšetkým manžela, no výhody sú zrejmé.


Ak sa rozhodnete ísť cestou pracovnej slobody alebo slobodnej práce, máme pre vás nevyčerpávajúci zoznam jednoduchých odporúčaní:


Prv než začnete

  1. Zvážte všetky výhody a nevýhody slobodného podnikania, či práce na „voľnej nohe”. Spravte si “šibenicu”, kde na jednu stranu spíšete všetko pozitívne (výhody, príležitosti, výzvy) a na druhú, všetko negatívne (nevýhody, riziká), čo vám podnikanie môže priniesť.

  2. Porozprávajte sa s rodinou, so známymi, nech s vami zdieľajú svoje skúsenosti, či názory na vaše podnikanie alebo podnikanie všeobecne. Nech máte čo možno najviac podkladov k rozhodovaniu.

  3. Preberte niekoľkokrát svoje úvahy s manželom. Aj jeho sa to výrazne týka.

  4. Pokúste sa vniknúť do online diskusií “podnikateľských komunít” na internete. Existujú rôzne fóra, kde sa začínajúci podnikatelia stretajú.

  5. Navštívte neformálne networkingové offline podujatia podnikateľov, kde získate inšpirácie, kontakty, informácie, rady.

  6. Majte oči aj uši otvorené. Príležitosti sú tu. Neustále sa inšpirujte.

  7. Človeku je samému smutno. Nájdite si “kompatibilného” partnera. Vzájomne sa budete dopĺňať, zastupovať, inšpirovať. Spoločnými debatami pri káve prídete na nové myšlienky.

V akcii

  1. Premyslite si, ako bude vyzerať váš pracovný deň. Stanovte si úlohy na jeden deň, na týždeň, na mesiac či rok vopred, nech viete, kam smerujete a aký je váš cieľ. Bez toho budete tápať a výsledok nikde.

  2. Zriaďte si “pracovné miesto” – doma alebo v kancelárii. Pravidelne ho “navštevujte”.

  3. Aj malá zákazka je príjem – aspoň si skúsite podnikanie “na ostro” a výsledok sa stane vašou referenciou, prípadne môže mať pokračovanie neskôr v podobe väčšej zákazky. A keď niečo pokazíte, rozsah škôd nebude taký výrazný.

  4. Na druhej strane, naučte sa povedať nie a odmietnuť zákazky (napríklad problematického zákazníka). Nech sa nedostanete do situácie, že robíte, čo ste vlastne nechceli.

  5. Naučte sa vysloviť cenu za svoj produkt či službu a hlavne sa ju naučte vypýtať si. Mnohé mamy po rodičovskej trpia poklesom sebavedomia a často sa podceňujú.

  6. Dajte o sebe vedieť. Napríklad tu.

  7. Ak niečo nefunguje presne podľa plánu, nezúfajte. Aj v práci sú dni ako cesta po sínusoide – dobré sa strieda z menej príjemným. Aj zlá skúsenosť je skúsenosť a buďte aj za ňu vďační.


Snívajte a plánujte

  1. Snívajte, ale tak, aby ste dovideli na zem. Nepreháňajte to s očakávaniami, no neplazte sa zas moc pri zemi.

  2. Pokúste sa váš plán a ciele premietnuť do čísiel. Spočítajte si aspoň približne, čo vás podnikanie bude stáť a odhadnite koľko vám prinesie. Spravte si jednoduchý cash flow / finančný plán. Na jednej strane bude suma peňazí, ktorú musíte vynaložiť na začiatku podnikania a tiež koľko budete potrebovať v pravidelne opakujúcich sa intervaloch (mesiac, rok) – čiže výdaje. Na druhej strane vypočítajte koľko peňazí dokáže podnikanie priniesť – príjmy – zo začiatku bude tento objem menší než výdaje a tento “mínusový” rozdiel bude potrebné pokryť buď pôžičkou (banka, priatelia) alebo vkladom (investor, priatelia) do vášho podniku. (Potrebujete už serióznejší podnikateľský plán pre investora alebo banku?)

Kto sú a čo robia Sociálni inovátori

Video Web Sociálni inovátori ako jediná organziácia na Slovensku prepájaja financujúce strany (predovšetkým etické banky a investorov) s riešiteľmi prospešnými pre našu spoločnosť. Spájajú sociáln

Čo je to Pitch alebo​ ako rýchlo zaujať investora?

Definícií je zopár, no v skratke si po týmto pojmom možno predstaviť krátku reč / prezentáciu, ktorou chcete niekoho o niečom presvedčiť. Najčastejšie sa s ňou možete stretnúť v situácii, keď majiteli

bottom of page