Tipy ako napísať podnikateľský plán tak, aby bol čitateľovi jasný

Aj keď sa mnohí podnikatelia nikdy nezaoberali ich prípravou, dokonca mnohým podnikanie funguje i bez nich, podnikateľské plány dokážu priniesť úžitok viacerým typom podnikania. Či ste grafik na voľnej nohe alebo poskytovateľ revolučného high-tech riešenia, napísanie podnikateľského plánu vám dokáže pomôcť uchopiť viac príležitosti, lepšie porozumieť silným a slabým stránkam a tiež vyhnúť sa nákladným chybám – ak ho teda pripravíte správne. Jednoducho, je prospešné si ho pripraviť nielen pre investora alebo banky, ale i pre vlastnú potrebu.


Zhrnieme pár pravidiel, ako napísať podnikateľský plán, ktorý vám poskytne skutočnú hodnotu a pomôže vášmu podnikaniu rásť.


1. Zhrňte všetko podstatné

Podnikateľský plán môžete pripraviť v ľubovoľnom “tvare” v závislosti od účelu a cieľa. Ak však hľadáte finančné zdroje pre svoje podnikanie, jeho štandardný formát by mal obsahovať určité konkrétne časti. O tomto je na internete a v rôznych učebniciach popísané až nadmieru. Pre úplnosť však uvediem tie základné kapitoly: popis spoločnosti, produkt a služby, predaj a marketing, analýza trhu (kto sú konkurenti, aký veľký je trh, akú cenu nastaviť), finančné projekcie, vedenie a manažment. Ak žiadate o finančné zdroje, určite nevynechajte kapitolu o tom, koľko finančných prostriedkov potrebujete, na čo budú získané prostriedky použité a aké sú ďalšie budúce požiadavky. Pre orientáciu vám pomôže táto osnova.


2. Dĺžka dokumentu

Neexistuje žiadna správna dĺžka podnikateľského plánu. Viac zabehnutý a komplexný biznis potrebuje možno aj 100 strán (vrátane rôznych príloh), zatiaľ čo novému biznisu stačí maximálne 20 strán.


3. Zrozumiteľnosť

Treba si uvedomiť, že čitateľ podnikateľského plánú nemusí byť z odboru podnikania. Text musí byť napísaný jednoducho a čitateľne tak, aby bolo jasné, aj človeku s iným vzdelaním a skúsenosťami o čo ide, a čitateľ sa v texte nestratil. Niekedy menej je viac. Nekomplikované vety sú zrozumiteľnejšie. Zároveň nezabudnite na čitateľnosť vášho dokumentu. Inak nezaujmete.


4. Vlastný finančný vklad

Treba však pripomenúť, že investor sa na vaše podnikanie a príležitosť budú pozerať inak, keď budete investovať aj vlastné finančné zdroje a inak ako keď nevkladáte nič. Investori nie sú ochotní investovať, ak do podnikania nevložíte aj svoju “krv”.


5. Buďte realisti

Podnikatelia by sa mali vyhnúť pokušeniu preháňať to vo finančných projekciách. Samozrejme, že chcú vždy ukázať ako úžasne bude ich biznis rásť, no mali by sa sami seba spýtať, či je to naozaj dosiahnuteľné, či existujú na dosiahnutie týchto cieľov predpoklady, či ste ochotní vzdať sa určitých vecí na dosiahnutie cieľa, a podobne. Podnikateľ by mal byť v číslach čo najreálnejší, nech nezavádza investora a hlavne nech neklame ani sám seba. Je vysoko pravdepodobné, že investor nečíta cez ružové okuliare, a o číslach vo vašich finančných projekciách si vytvorí svoju predstavu.


6. Nechajte si poradiť

Prekonzultujte podnikateľský plán s niekým iným. Nielen kvôli chybám, ktoré ste možno spravili, ale získate pohľad druhých očí či spätnú väzbu na vaše podnikanie. Môžu to byť priatelia či firma, ktorá sa tejto téme profesionálne venuje. Pomoc môžete hľadať aj u kolegov. Ak máte zamestnancov, “nakazte” ich myšlienkou rozvoja biznisu, nech sú jeho súčasťou, získate ich podporu, nadšenie a oni sa budú cítiť súčasťou niečoho nového a zaujímavého.


Na záver: KISS - keep it simple and sexi.

Kto sú a čo robia Sociálni inovátori

Video Web Sociálni inovátori ako jediná organziácia na Slovensku prepájaja financujúce strany (predovšetkým etické banky a investorov) s riešiteľmi prospešnými pre našu spoločnosť. Spájajú sociáln

Čo je to Pitch alebo​ ako rýchlo zaujať investora?

Definícií je zopár, no v skratke si po týmto pojmom možno predstaviť krátku reč / prezentáciu, ktorou chcete niekoho o niečom presvedčiť. Najčastejšie sa s ňou možete stretnúť v situácii, keď majiteli